Partner program
Ön is fogorvos? Legyen partnerünk! Önnek csak a páciensekkel kell törődnie! A többi a mi dolgunk!
Fogmegtartó/konzerváló fogászati kezelések. Esztétikai fogászat.
Szerző:
Dátum:
2017. augusztus 30. 08:08 (Szerk.:2017. augusztus 30. 08:13)
Forrás:
Napjainkban az egészséges, csillogó fogsor már nem elérhetetlen kívánság. Ki ne vágyna arra, hogy teli szájjal, bátran mosolyoghasson?
Fogmegtartó/konzerváló fogászati kezelések. Esztétikai fogászat.

Kutatások bizonyítják, hogy jelentősen megnő az egyén önbizalma, és kiegyensúlyozottabb a kedélyállapota, ha fogazatának állapota rendezett.

A konzerváló fogászat keretein belül történik a lyukas fogak ellátása, a régi, elhasználódott tömések cseréje, a letört fogak helyreállítása, a begyulladt, fájó fogak is megmenthetőek egy pontos, jól kivitelezett gyökértöméssel. Ha pedig valaki fehérebb, világosabb tónusú fogakat szeretne, fogai kifehérítésére is lehetősége van.

Esztétikus fogtömés:
A mai modern fogászati tömőanyagok (kompozitok) segítségével szinte észrevehetetlen, „fogszínű” és pontos tömés készülhet. Fémes (amalgám) töméseket rendelőnkben már nem készítünk, hiszen ezeknek a tömőanyagoknak a fizikai tulajdonságai felveszik a versenyt az amalgáméval, az esztétikájuk pedig messze túlszárnyalja azt.

Inlay/onlay/betét:
Betét készítését akkor javasoljuk, ha a helyreállítani kívánt fogból túl sok hiányzik illetve, ha a fog gyökérkezelt. Ilyen esetekben a fog törésének, repedésének megakadályozása a cél.
A betét  készülhet aranyból, porcelánból és egy speciális, üvegszállal megerősített műanyag-porcelán keverékből (GradiaO). A betétet a fogtechnikus készíti el a fogorvos által vett lenyomat alapján, majd az orvos ragasztja be fogászati ragasztócementtel. A betét előnye, hogy rendkívül esztétikus, nagyon pontos, a rágóerőt elosztva megvédi a maradék fogállományt a töredezéstől, és sokkal tartósabb egy „sima” tömésnél.

Héjak:
Héjat legtöbbször a felső nagy- és a kismetszőre szoktunk készíteni, ha már egy olyan nagy, vagy több kisebb tömés van benne, amit egy egyszerű töméscsere nem oldana meg. Ugyanez a helyzet áll fent akkor, ha foltos, elszíneződött fogról van szó, amin egy külső-belső fehérítés érdemben nem segítene.
Ilyen esetekben a fog ajak felé eső és oldalsó felszínéből néhány millimétert lecsiszolunk, lenyomatot veszünk róla, és a technikus által készített speciális műanyag-porcelán keverék (GradiaO) vagy cirkónium vázú kerámia leplezésű  „lapocskát” ragasztunk rá, ily módon helyreállítva a fog esztétikáját.

Gyökérkezelés/endodontiai beavatkozások:
Az utóbbi években egyre inkább előtérbe került a fogorvoslásban a fogmegtartó szemlélet.
Eszerint csak a legvégső esetben, a menthetetlennek diagnosztizált fogaknál van szükség a fog eltávolítására. Gyökérkezeléssel a legtöbb, régen kihúzásra ítélt fog napjainkban már megmenthető!
Maga a kezelés aprólékos, precíz munkát igényel a fogorvos, és türelmet a páciens részéről, mert a fog gyökércsatorna rendszerének végső lezárása előtt esetleg több alkalommal is el kell jönnie a rendelőbe. De a végeredmény érdekében ez nem felesleges időpocsékolás, hiszen megmarad egy saját, funkcionáló fog!
A gyökértömések után fellépő leggyakoribb utóhatás a fog ráharapásra jelentkező fájdalma. Ez a kellemetlenség azonban néhány napon belül vagy 1-2 hét után rendeződik, fokozatosan megszűnik.
Előfordulhat még a kezelés során használt tűk törése is, ami bár ritka, de lehetséges szövődményként számba kell venni.

A gyökérkezelés szükségességének több oka is lehet:
1. Ha egy fog oly mértékben szuvas, hogy a szuvasodás eléri a fogbélkamrát, és az ott lévő erek, idegek gyulladása lép fel (ez az úgynevezett „pulpitis”). Először hideg-meleg érzékenység lép fel, (sokszor túl hideg, vagy túl meleg ételek fogyasztása esetén nyilallást érez a beteg, ami után a fog belsejében érezhető lüktetés csak pár perc múlva szűnik meg teljesen).
De ha a folyamat tovább terjed, akkor folyamatosan, inger nélkül is észlelhető lüktető, sokszor kisugárzó, olykor az elviselhetetlenségig fokozódó fájdalom léphet fel.
A tünetek az éjjeli órákra általában fokozódnak, és legtöbbször nincs más megoldás, mint a fog „kiidegelése”. Ha a megfelelő kezelés nem történik meg időben, a fog elhal, és a fájdalom megszűnik. De ez nem jelenti azt, hogy meg is gyógyult! Ilyen esetekben is csak a gyökérkezelés, és ezzel együtt az elhalt szövetek kipucolása, eltávolítása jelenti a korrekt megoldást.

2. Ha egy fog elhalt. (Ez történhet különösebb tünetek, előjelek nélkül is!)
Ilyen esetben az elhalt fogban kórokozók szaporodhatnak el, melyek hetek, hónapok múlva a gyökércsúcs körüli területre is kiszabadulva gyulladást idézhetnek elő. (A páciensek többsége ilyen esetben ráharapásra érzékenynek érzi az adott fogát.)
Ez az állapot felszámolható, a gyulladás tovaterjedése megállítható, ha a gyökércsatornát mechanikai módszerekkel kitisztítjuk, és kémiailag is fertőtlenítjük különböző anyagokkal, majd ezt a steril, megmunkált csatornát (vagy csatornákat) betömjük. Így a fogat nem kell eltávolítani, később pedig helyreállítható a fog koronai része is.

3. Ha valamilyen baleset következtében sérülést szenved a fog idegcsatornája.

Mivel a gyökérkezelt fogak hajlamosabbak a törésre, és az ilyen fogak esetében már valószínűleg nagy mennyiségű foganyag hiányzik, ilyen esetekben a koronai rész helyreállítására nem az egyszerű fogtömést, hanem betét készítését javasoljuk.

Fogfehérítés:
Ha fogai színét túl sötétnek találja, vagy csak zavarja, hogy egy-kettőnek árnyalata túlzottan elüt a többiétől, lehetősége nyílik ennek megváltoztatására. Azonban tudnia kell, hogy a fehérítő anyagok csak a fogszövetet fehérítik, a már meglévő tömések, pótlások színét nem változtatják meg, így a kezelés előtt vagy után szükségessé válhat azok cseréje a maximális esztétika eléréséhez!
A teljes fogsor kivilágosítására az otthoni, „sínes” fogfehérítési módszert alkalmazzuk. Ez esetben egy alginát lenyomat alapján műanyag sínt készít technikusunk, ami a páciens fogaira pontosan passzol, és amibe a speciális fehérítő zselé kerül majd. A sínt éjszakára kell a fogakra helyezni, és néhány (4-5) alkalom után már élvezhető is a végeredmény. Ezt a módszert csak a teljesen rendbetett, szanált fogazat esetén ajánljuk, tehát a kezelés előtt célszerű a meglévő lyukas fogakat betömetni!
Ha a fogfehérítés azért szükséges, mert egy vagy néhány (legtöbbször gyökérkezelt) fog elszürkült, szükség esetén kicseréljük a régi gyökértömést, majd a fehérítéshez használt zselés anyagot felvisszük a fogra, illetve a fog belsejébe, és egy speciális lámpával megvilágítjuk, hogy hatását kifejthesse. Így a fogat belülről és kívülről pár alkalmas kezeléssel a rendelőben kivilágosítjuk.